luty24

Kolorowo, owocowo, przede wszystkim zdrowo!

dodano: 24 lutego 2010 przez sylciar


Właśnie rozpoczął się sezon na owoce. Warto jeść ich jak najwięcej , bo korzyści są niezliczone-zdrowa cera, promienny uśmiech, lepsze samopoczucie. Światowe organizacje zdrowia  zalecają zjadanie od 3-5 owoców dziennie, gdyż niskie spożycie owoców i warzyw należy do 10 ryzyk powodujących przedwczesną śmierć. Anglicy mawiają „One apple a day keep your doctor away”(*) i wiele w tym prawdy.

Owoce są bogate w witaminy, minerały oraz błonnik oraz ochronne proteiny dla organizmu. Ponadto są bogate w antyoksydanty, takie jak witamina A, C i E, poprawiają przemianę materii, dostarczają wapna, fosforu, mikro- i makroelementów, pozwalające nam chronić się przed wolnymi rodnikami, pojawiającymi się w wyniku palenia papierosów, stresu, wystawiania się na promieniowanie słoneczne oraz zanieczyszczenia.

Jagody dla tych, co chcą mieć sokoli wzrok.

 Wśród owoców to właśnie one wyróżniają się największą ilością antocyjanów. Jagodom nadają one głęboką granatową barwę, a Twoje oczy chronią przed atakiem wolnych rodników. Owoce te powinny znaleźć się w diecie osób pracujących w nocy, bo poprawiają ostrość widzenia po zapadnięciu zmroku. Jedną z ważniejszych zalet przyjmowania czarnej jagody jest wyraźna poprawa przepływu krwi w naczyniach żylnych (szczególnie kapilarnych) oraz zwiększanie ich szczelności.

Badania pokazały, że antocyjany zawarte w jagodach, chronią ściany żył i kapilar przed wzrostem przepuszczalności, powodowanym przez nadciśnienie. Co więcej,wyciąg z jagód spowalnia proces tworzenia się zaćmy u osób starszych. Może też uchronić je przed chorobą Alzheimera, bo zawarte w jagodach związki poprawiają komunikację między neuronami w mózgu. Antocyjany to również silna tarcza antynowotworowa, zmniejszają one ryzyko m.in. raka płuc, a także  zapobiegają powstawaniu nowotworów jelita grubego.

Ponadto owoce borówki, ze względu na działanie ściągające garbników, są zalecane wewnętrznie przy biegunkach (szczególnie u dzieci) i zewnętrznie w stanach zapalnych błony śluzowej jamy ustnej i gardła. Co ciekawe owoce czarnej jagody pomagają w zwalczaniu pasożytów przewodu pokarmowego.

Truskawki  dla tych co pragną mieć piękną cerę i włosy. 

Wystarczy zjeść garść tych owoców, aby dostarczyć organizmowi dzienną dawkę witaminy C. Mają jej więcej niż cytryny czy grejpfruty. Kwas askorbinowy wygładza skórę, bo wspiera syntezę kolagenu, jej naturalnego rusztowania. Witamina C jest też silnym przeciwutleniaczem i chroni komórki przed starzeniem oraz nowotworami, a cerę przed zmarszczkami. Truskawki zawierają sporo salicylanów, które obniżają gorączkę i działają przeciwbólowo. To związki, które znajdują się w aspirynie, dlatego nie jedzcie zbyt dużo truskawek, jeśli jesteście uczuleni na ten lek. Pektyny z truskawek oczyszczają jelita z resztek pokarmu i dobrze wpływają na naturalną florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Dlatego truskawki powinny znaleźć się w diecie osób, które chcą obniżyć masę ciała. Ponieważ zawierają dużo żelaza, są szczególnie polecane kobietom.

 

 Jeżyny ,by mieć serce jak dzwon.

Im ciemniejszy jest kolor owoców, tym więcej mają one antocyjanów. Barwniki te nie tylko chronią komórki przed nowotworami, ale dbają o Twoje serce. Poprawiają krążenie krwi i uszczelniają naczynia krwionośne. Zapobiegają też miażdżycy, obniżając ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Jeżyny dzięki zawartemu w nich manganowi wspomagają proces krzepnięcia krwi. Pierwiastek ten przyda Ci się w sytuacjach stresowych, bo reguluje pracę układu nerwowego, ułatwia także wchłanianie składników odżywczych. Jeżyny włącz do diety, jeśli masz problemy z tarczycą, bo mangan bierze udział w produkcji jej głównego hormonu, tyroksyny. Najlepiej jedz je po posiłku, bo mają doskonały wpływ na przewód pokarmowy. Chronią go przed bakteriami i stanami zapalnymi oraz poprawiają trawienie.

 

 Wiśnie-by być zdrowym jak ryba.

Głęboko bordowy kolor wiśni świadczy o bezcennych wartościach odżywczych i o tym, że zawierają jeden z naszych najskuteczniejszych antyoksydantów w postaci bioflawonu. Ponadto są źródłem witaminy C i karotenu. Owoce te są bowiem dobrym źródłem potasu, wapnia i magnezu - pierwiastki te wzmacniają pracę mięśnia sercowego. W wiśniach możemy znaleźć witaminy z grupy B, co wpływa na zachowanie równowagi w procesach metabolicznych i pracy układu nerwowego. Kwaśne wiśnie mają działanie pobudzające procesy trawienne i ruchy jelit. Ponadto działają przeciwzapalnie.

 

 Maliny dla każdego chłopaka i każdej dziewczyny.

Maliny - są źródłem witamin C, K, B1 i B2, PP, karotenu, błonnika, związków mineralnych. Im więcej witaminy C, tym aromatyczniejsze owoce. Maliny mają też właściwości lecznicze, zarówno owoce jak i liście, stosowane są jako środek na przeziębienie. A to dlatego, że zawierają substancje organiczne i olejki eteryczne mające właściwości rozgrzewające i antyseptyczne. Sok z tych owoców pij podczas przeziębień. Pomoże Ci zwalczyć kaszel i rozgrzeje, bo maliny działają napotnie. Maliny zawierają sporo rozpuszczalnego błonnika, który obniża poziom cukru i cholesterolu, spowalniając ich wchłanianie w jelitach. Pomoże Ci schudnąć, gdyż w kontakcie z wodą wypełnia jelita i zwalcza uczucie głodu. Najwięcej cennych substancji zawierają maliny, które rosną w lesie.

Maliny ponadto uważane są za jedno z najlepszych źródeł błonnika wśród owoców i dzięki temu mają właściwości przeczyszczające. Są synonimem zdrowia i piękna.

 

By trochę poeksperymentować z owocami i się nimi „ nie przejeść”, zachęcam do robienia koktajli owocowych oraz picia świeżo wyciskanych soków owocowych, które zachowują wszystkie właściwości świeżych owoców: naturalny smak i zapach, a także witaminy i sole mineralne. Soki naturalne są  bowiem znakomitym  źródłem oczyszczania i alkalizowania organizmu.

Pamiętajmy zatem, że odpowiednia ilość porcji owoców zjedzonych w ciągu dnia pomoże zapobiegać wielu schorzeniom i zapewni nam  zdrowie, kondycję oraz dobre samopoczucie. Jeszcze jedna tylko uwaga-surowe owoce(np. jabłka) warto jeść ze skórką, gdyż to właśnie w niej znajduje się krzem, pierwiastek istotny dla zachowania dobrej kondycji paznokci, włosów i skóry. Drogim czytelnikom życzę smacznego, tymczasem  biegnę przekąsić coś zdrowego…




Dodaj do:


Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto


Odpowiedzi moga dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto


Nie ma jeszcze komentarzy - wyraź swoją opinię jako pierwszy