luty25

Nietrzymanie moczu w ciąży

dodano: 25 lutego 2010 przez sylciar


Wysiłkowe nietrzymanie moczu to jeden z problemów dotykających kobiety w ciąży i w okresie połogu. Dlaczego występuje i jak sobie z nim poradzić? Odpowiadamy w niniejszym artykule...

Nietrzymanie moczu jest mimowolnym jego popuszczaniem na skutek wzrostu ciśnienia wewnątrz jamy brzusznej podczas kaszlu, kichania czy śmiechu lub aktywności fizycznej. Często występuje po porodzie, jednak wiele kobiet cierpi na tą dolegliwość już podczas ciąży. Bardziej prawdopodobne jest, że kobiety, które już rodziły, będą cierpieć z powodu nietrzymania moczu, gdyż mięśnie zamykające pęcherz moczowy i zapobiegające wyciekaniu moczu są rozciągnięte i osłabione. Są to mięśnie dna miednicy. Uważa się, że na rozluźnienie i osłabienie napięcia mięśni w czasie ciąży odpowiedzialne są podwyższone stężenia hormonów relaksyny i progesteronu. POSTĘPOWANIE W NIETRZYMANIU MOCZU Ważne, aby ciężarne zaczęły wykonywać ćwiczenia mięśni dna miednicy. Wzmacniają one nic tylko mięśnie w czasie ciąży, ale również poprawiają siłę tych mięśni po porodzie. W badaniach wykazano, że kobiety, które wykonują ćwiczenia mięśni dna miednicy w czasie ciąży, rzadziej cierpią z powodu nietrzymania moczu niż te, które czekają z ćwiczeniami do połogu. KURCZENIE MIĘŚNI DNA MIEDNICY Mięśnie dna miednicy używane są wtedy, gdy próbujemy zatrzymać wypływ moczu w toalecie. Kobieta może poczuć ich kurczenie się wtedy, gdy włoży palec do pochwy i napnie mięśnie. Dobrym pomysłem jest, aby ciężarna wykonywała ćwiczenia napinania i rozluźniania tych mięśni kilka razy dziennie. ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE Jest wiele ćwiczeń przeznaczonych dla ciężarnych, które mogą pomóc wzmocnić mięśnie dna miednicy:
  1. Stojąc lub siedząc - wyobraź sobie, że mięśnie dna miednicy zachowują się jak winda Licząc do pięciu, kurcz je i utrzymuj napięcie, następnie, licząc od pięciu do jednego, powoli rozluźniaj mięśnie, aż dno miednicy się opuści. Jest to dobre ćwiczenie umożliwiające osiągnięcie kontroli nad mięśniami.
  2. Stojąc lub siedząc - połóż dłonie na brzuchu poniżej pępka z palcami skierowanymi ku dołowi w kierunku spojenia tonowego. Następnie napinaj mięśnie dna miednicy, jakbyś chciała przesunąć je w kierunku rąk. Musisz napinać je jak najmocniej, a następnie rozluźniać.




Dodaj do:


Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto


Odpowiedzi moga dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto


Nie ma jeszcze komentarzy - wyraź swoją opinię jako pierwszy