kwie.20

Co wpływa na jakość snu

dodano: 20 kwietnia 2010 przez sylciar


Aktywność fizyczna, którą wykazujesz w ciągu dnia jest jednym z kluczowych elementów wpływających na jakość twojego snu. Drugim elementem jest systematyczność snu. Jeśli cierpisz na bezsenność, powinieneś przyjrzeć się harmonogramowi swojego dnia i jeśli to konieczne, włączyć w codzienne czynności również ćwiczenia fizyczne. Im bardziej aktywny jesteś w trakcie dnia, tym łatwiej będzie ci się zrelaksować i wyspać w nocy. Warto przyjąć zasadę, że śpimy tylko w nocy. Ciało przyzwyczajone do rutyny – regularnych okresów snu i czuwania – łatwiej reaguje na potrzebę dobrej jakości snu. Istotne fakty: • nie śpimy i nie drzemiemy w ciągu dnia – niezależnie od stopnia zmęczenia, • spać kładziemy się późnym wieczorem, kiedy jesteśmy zmęczeni, • światło w sypialni gasimy zaraz po wejściu do łóżka, • wstajemy zawsze o tej samej porze, 7 dni w tygodniu, bez względu na czas przespany w ciągu nocy (nastawiaj budzik), • po porannym pobudzeniu nie wylegujemy się w łóżku, ale od razu wstajemy, nawet jeśli jest to sobota i nie idziemy do pracy. Czynniki utrudniające zasypianie: • zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura w sypialni, • zatyczki do uszu są pomocne jeśli spisz z partnerem który chrapie, • opaska na oczy są pomocne gdy partner lubi wieczorami czytać, • okna w sypialni powinny być wyposażone w rolety, żaluzje lub zasłony pozwalające zasłonić okno przed światłem z zewnątrz, • sypialnia powinna służyć wyłącznie do spania, a nie oglądania telewizji, jedzenia, a tym bardziej jako miejsce do pracy, • łóżko powinno być nowe i wygodne. Wyśpij się dzięki ćwiczeniom fizycznym. Ćwiczenia wspomagają sen poprzez zwiększanie temperatury ciała i jej obniżenie kilka godzin później. Spadek temperatury, który następuje dwie do czterech godzin po ćwiczeniu sprawia, że łatwiej jest zasnąć i spać się aż do rana. Najlepszy do pokonania bezsenności jest aerobik. Dzieje się tak dlatego, ponieważ opiera się on na ćwiczeniu mięśni nóg i jednocześnie zwiększa ilość tlenu we krwi. Wybór ćwiczeń jest szeroki: począwszy od joggingu, poprzez pływanie, jazdę na rowerze lub rowerku stacjonarnym, bieżnię, steper lub wbieganie i zbieganie po schodach. Wyrób w sobie nawyk ćwiczenia 15-20 minut dziennie, cztery dni w tygodniu a już wkrótce odczujesz korzyści. Polepsz jakość snu poprzez aktywność w trakcie dnia. Jeśli nie masz czasu na regularne ćwiczenia, włącz odrobinę aktywności fizycznej do planu dnia. Kiedy to możliwe, zamiast korzystać z windy idź po schodach, parkuj samochód daleko od miejsca pracy, a dzielącą cię odległość pokonaj pieszo, na zakupy wybieraj się pieszo a nie samochodem . Każda aktywność w ciągu dnia sprawi, że łatwiej będzie ci zasnąć w nocy.




Dodaj do:


Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto


Odpowiedzi moga dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto


Nie ma jeszcze komentarzy - wyraź swoją opinię jako pierwszy